translocal SYMPODIUM

What's Wrong with Performance Art?


Final report to Pro Helvetia in English


With the Sympodium we generated a temporal platform, which itself turned into a performative process about the relation between performance art and the notion of performativity. Its title is formulated as an open question, a question that can bring up yet other questions, as an agency for engagement, commitment and reflection. We set up

a three-day event that brought together performance artists and artists who work in performance in the field of contemporary art, curators and theoreticians closely engaged with the context of the performance art scene and the production and exchange of knowledge in the field of art. The Sympodium, with its experimental and unconventional
format, was neither a symposium nor a festival, but rather a hybrid drawing on features from both. It gave a unique opportunity to bring together performative interventions, performances, presentations performed, critical reflections and collective discussions providing immediate feedback and the possibility for a close relation between the
audience and the artists and theoreticians involved.

Schlussbericht in Deutsch
 
Mit dem Sympodium schufen wir eine Plattform, die zum aktiven performativen Prozess über die Beziehung von Performance Kunst und dem Begriff Performativität mutierte. Der Titel der Veranstaltung ist eine offene Frage, eine Frage, die wieder andere Fragen nach sich zieht, in dem Sinne ein Werkzeug für Engagement, Hingabe und Reflexion. Die dreitägige Veranstaltung versammelte Performance Künstler_innen und Künstler_innen, die mit Performance im Feld der zeitgenössischen Kunst arbeiten, Kuratoren_innen und Theoretiker_innen, die in der zeitgenössischen Kunst aufs Engste mit Performance Kunst Szenen und der Produktion und dem Austausch im Wissensfeld der Kunst verbunden sind. Das Sympodium mit seinem experimentellen und unkonventionellen Format war weder ein Symposium noch ein Festival, eher ein Hybrid mit Merkmalen von beiden. Es bot eine einmalige Gelegenheit, performative Interventionen, Performances, performte Präsentationen, kritische Reflexionen und kollektive Diskussionen zusammenzubringen. Das Format gestattete unmittelbares Feedback und Austausch zwischen Zuschauer_innen und Künstler_innen und beteiligten Theoretiker_innen.

Ganzer Schlussbericht
 
Final documentation with images in English and German
 
Inhaltsverzeichnis / Content

Curatorial Input / Kuratorischer Input
Programm
Introduction by the curators,
Artist Talk by Martina‑Sofie Wildberger in conversation with Georg Rutishauser  
                     
Session 1 Performing the Curatorial / Curating :
Performance with Chris Regn, Madeleine Amsler, Sibylle Omlin and Elise Lammer, moderated by Irene Müller       
Performance by Nathalie Rebholz           
Performance by Heike Fiedler                
Keynote Input by Federica Martini             
Keynote Input by Linda Cassens Stoian  
      
Session 2 Performative (Un)Learning – Performance as Teaching :
with Donatella Bernardi, San Keller, Kamen Stoyanov, Axelle Stiefel, moderated by Bernadett Settele    
Performance To Performen Muche Time by Katharina Swoboda    
Performance by Kamen Stoyanov   
           
Session 3 What’s Wrong with Performance Art – Strategies in the Performative :
with Valerian Maly, Voin de Voin, Camille Aleña, Lou Masduraud and Guillaume Pilet, moderated by Dimitrina Sevova                      
Performance by Camille Aleña            
Performance by Delphine Chapuis Schmitz
         
Intermediate report by the observer throughout the Sympodium, Andrea Saemann      
                      
Session 4 Performance Szenen / Scenes – Tribal & Translocal Networking :
with Milenko Lazic, Pascal Schwaighofer, Muda Mathis and Gilles Furtwängler, moderated by Chris Regn    
Performance Articulate! Small Inner Spaces by Dorothea Schürch                   
Performance Whatever happened to baby Voin #tag me tag me by Voin de Voin
                
Session 5 Performative Tactics, Activism & Performance Politics :
with Mo Diener, Lia García, Angela Marzullo, Nathalie Rebholz, moderated by Denis Pernet         
Performance by Gilles Furtwängler            
Performance by Axelle Stiefel
              
Final report by the observer throughout the Sympodium, Andrea Saemann      

full final documentation